Verboden vruchten (begin april 2017

Verboden vruchten (begin april 2017

‘Verboden vruchten’ was het thema van de Boekenweek die van 24 maart tot en met 2 april werd gehouden. Een prikkelend thema, dat veel verschillende associaties oproept. Dat bleek ook wel tijdens de goed bezochte ‘maaltijd met een mening’ in ’t Raethuys (Wognum) op donderdagavond 30 maart.
Bij de vraag wat de eerste gedachte was, die opkwam bij dit thema varieerden de antwoorden van de aanwezigen van ‘seks’ en ‘eten’ tot ‘Jantje zag eens pruimen hangen’ en het liedje ‘Verboden vruchten’, ooit een hit van Ronnie Tober.
‘Verboden vruchten’ heeft alles te maken met verleiding en hebzucht en het is van alle tijden. Verhalen hierover komen we tegen in Griekse mythen, in Bijbelverhalen, in sprookjes en legenden.
En hoe is het anno 2017 gesteld met hebzucht en verleiding? Worden we nu niet meer dan ooit blootgesteld aan de verleiding van duizend-en-één producten, mogelijkheden, kansen en nieuwe vormen van vermaak?
En heeft dat niet heel veel te maken met de alom aanwezige reclame?
Marinus Zoutendijk, directeur van Abovo Media, hield die avond een boeiend verhaal over zijn vak, zijn visie op reclame en zijn kijk op de toekomst. Hij verbaasde de aanwezigen met feiten over koopgedrag en manipulatie, briefing aan doelgroepen en fans en reclame afgestemd op het profiel van de klant.
‘Beleving’ daar gaat het om de komende jaren: zowel in winkels en als in bedrijven. 
Marinus ziet toekomst voor het hoge en het lage winkelsegment, maar het middensegment zal zeker verdwijnen.
Nogal onder de indruk van zijn verhaal dacht ik later na over ‘reclame voor de kerk’. Kerkgebouwen zijn in ieder geval behoorlijk zichtbaar in de dorpen. Maar wat gebeurt er ín dat gebouw? Is dat voor iedereen duidelijk? Is daar wel iets te ‘beleven’?
En in welk segment bevindt de kerk, of zou u wilt, de religie zich? In het midden? Dan lijkt er niet veel hoop. In het lage of toch in het hoge segment? Laag misschien als je religie ziet als basis, als grond of bron van je bestaan. Of juist hoog, als je denkt aan het overstijgende, het mysterie, de mystiek.
En stemmen wij, als geloofsgemeenschap, ons aanbod af op onze klanten? Luisteren we naar hun behoeftes en mening?
Genoeg om over te filosoferen… en wellicht iets van te leren.
Maar dát we iets te bieden hebben, staat voor mij vast!
 
Ina Broekhuizen-Slot
 

 
Waar een Woord is, is een weg Waar een Woord is, is een weg

Er is in de generale synode een nota opgesteld met als onderwerp kerk 2025.
U kunt de volledige nota lezen als u hier klikt.